Poradnik Ślubny: Co i jak w dniu ślubu?
UCHWYCENIWKADRZE.PL
Zaplanujcie wszystko spokojnie, pamiętając o zapasie czasu. Opóźnienie kosmetyczki, czy nieoczekiwane problemy z garderobą powodują niepotrzebny stres i nerwy.
Jeżeli już dojdzie do sytuacji w której poczujecie nerwy czy stres to postarajcie się złe emocje zmienić na "Szyderczy śmiech" lub minę "Wali mnie to i tak jestem najpiękniejsza..." Takie zachowanie będzie lepiej wyglądało na zdjęciach czy filmie, niż posępna mina.
Zapas wolnego czasu daje szansę również nam, na wykonanie ciekawszych ujęć. Nie spieszcie się - to na Was mają czekać goście, limuzyna czy ksiądz - a nie odwrotnie.
Ważną kwestią w dniu ślubu jest scenografia. Starajcie się unikać pomieszczeń, które są małe i ciemne (np. przedsionków, korytarzy). Wygląd pomieszczeń ma bezpośredni wpływ na wygląd zdjęć ślubnych, czy ślubnego video więc warto zwrócić uwagę na tą kwestię.
Starajcie się nie pozować, ślub to nie sesja reklamowa. Bądźcie naturalni, uśmiechajcie się do najbliższych, rozmawiajcie i cieszcie się z tych pięknych chwil. Jeśli będzie taka potrzeba byście spojrzeli w naszym kierunku czy uśmiechnęli się - powiemy Wam o tym.
Rozpoczęcie reportażu ślubnego najczęściej zaczynam od przygotowań. To doskonały moment na oswojenie się z obiektywem i ustalenie ostatnich szczegółów związanym z całym ślubem. Przygotowania różnią się od siebie. Czasem to pełny reportaż z robienia makijażu i ubierania, a czasem to tylko krótka sesja portretowa i kilka zdjęć detali.
Przygotowania ślubne powinny być dobrze zaplanowane. Jeżeli Wasze przygotowania będą odbywać się w dwóch równych miejscach, oddalonych od siebie, należy ustalić ich plan przebiegu tak, byśmy mieli możliwość wykonania zdjęć z każdego ich etapu.
Do przygotowań warto wybrać duży, przestronny i widny pokój oraz zadbać o porządek i ład. Pamiętajcie, że wszystko co będzie w Waszym pokoju może potem być widoczne na zdjęciach. Warto wcześniej schować drobiazgi, które nie są związane ze ślubem, a mogą rozpraszać uwagę.
Jeżeli macie zwierzęta, które są bliskie Waszemu sercu - pozwólcie im zostać. Zwierzęta potrafią świetnie zagrać na zdjęciach i dopełnić kadr.
Warto jest wcześniej przygotować detale, które mamy uwiecznić na zdjęciach. Najlepiej położyć je w jednym miejscu tak, aby niczego nie szukać i aby nic nie zostało pominięte.Najczęściej występujące detale to: obrączki, buty, spinki do mankietów, podwiązka, krawat, muszka, biżuteria, perfumy, zegarek.
Błogosławieństwo to piękna chwila, która czasem również jest stresująca dla Waszych bliskich, gdyż to oni muszą was pobłogosławić. Błogosławieństwa najczęściej udzielają rodzice, czasem również dziadkowie oraz rodzice chrzestni. Zwróćcie uwagę, aby osoby, które Was błogosławią, nie spieszyły się. To wesoły moment, ale należy się mu również odpowiedni szacunek, a co za tym idzie - pośpiech nie jest wskazany.
Unikajcie tłoku w pokoju, w którym odbywać będzie się błogosławieństwo. Jeżeli ilość gości okaże się zbyt duża na pomieszczenie w którym zaplanowano błogosławieństwo, warto pomyśleć o tym by w pomieszczeniu były tylko osoby które będą błogosławić, a osoby, które nie błogosławią pozostały w innym pomieszczeniu i nie przeszkadzały innym.
Duży tłok podczas błogosławieństwa, ogranicza miejsce dla naszej pracy i ma negatywny wpływ na odbiór zdjęcia.
Po błogosławieństwie przychodzi czas na wyjście z domu i udanie się kościoła. W momencie wyjścia z domu starajcie się iść blisko siebie, trzymajcie się za ręce, spoglądajcie na siebie, uśmiechajcie. Jeśli to możliwe zadbajcie o oprawę muzyczną. Obecność weselnych dźwięków powoduje, że moment wyjścia staje się bardziej atrakcyjny.
Gdy już wsiądziecie do swojego auta weselnego, nie gnajcie od razu do kościoła. Dajcie nam jak i gościom 10 minut na spokojny dojazd. Ten czas pozwoli nam przygotować się na Wasz przyjazd. Jeżeli już się zdarzy, że przyjedziecie do kościoła pierwsi, to poczekajcie w samochodzie na resztę gości weselnych i na nas. Pamiętajcie, to Wy jesteście najważniejsi, na Was mają czekać goście, a nie odwrotnie.
Pamiętajcie że na drodze może spotkać Was też 'brama'. Wyjdźcie wtedy z auta, uściśnijcie 'bramowiczom' dłonie, wysłuchajcie życzeń i podziękujcie im za trud włożony w przygotowanie bramy. Zazwyczaj w podziękowaniu 'bramowicze' otrzymują butelkę wódki.
Przejście przez kościół do ołtarza wymaga w szczególności, aby poruszać się powoli i dostojnie. Jest również jednym z najtrudniejszych momentów do fotografowania, więc niepotrzebny pośpiech utrudni nam pracę.
Jeśli na wejściu do kościoła wita Was ksiądz, i to on będzie Was prowadził do ołtarza - pamiętajcie by zrobić miejsce między księdzem, a Wami. Gdy ksiądz ruszy w kierunku ołtarza, poczekajcie 5 sekund - po takim czasie zacznijcie powoli poruszać się w stronę ołtarza. Idąc, trzymajcie się za ręce, spoglądajcie na siebie, patrzcie na gości, którzy będą Was odprowadzać wzrokiem pod ołtarz.
Podczas mszy świętej postarajcie się uczestniczyć w mszy duchem, ale i ciałem, lecz miło by zobaczyć u Was subtelne gesty - załapanie partnera za rękę, spojrzenie na siebie, uśmiech. Te niewielkie i dyskretne gesty dodadzą zdjęciom uroku.
Porozmawiajcie z rodziną i gośćmi by zajęli pierwsze ławki. Na zdjęciach będzie wyglądało to dużo lepiej niż kilka pustych rzędów.
Jeśli to możliwe, proszę by goście nie utrudniali mi pracy fotografując, czy nagrywając filmy telefonami - szczególnie podczas przysięgi bardzo niekorzystnie wyglądają kadry, gdy obok Pary Młodej jest kilku „wujków” z aparatami fotograficznymi, a co gorsze gdy 'wujek' postanowi wejść przed mój obiektyw by 'złapać lepszy kadr'
Podczas przysięgi i zakładania obrączek stójcie bokiem do ołtarza, twarzami zwróceni w swoją stronę i patrzcie się na siebie, gdyż przysięgę składacie sobie - nie kapłanowi.
Zakładając obrączki, trzymajcie je w dwóch palcach, nakładajcie je powoli. Bezpośrednio po założeniu obrączek następuje pocałunek – zadbajcie o to, aby był piękny i nie przerywajcie go po 1 milisekundzie. Po pocałunku można również odwrócić się w stronę gości i spojrzeć na ich reakcje. Zazwyczaj zobaczycie tam łzy szczęścia rodziców. Wtedy możecie zacząć bić brawo - zgromadzeni goście nie będą Wam dłużni - odejdziecie na miejsce przy oklaskach.
Wyjście z kościoła to piękny i uroczysty moment, zatem należy go odpowiednio wykorzystać. Gdy będziecie przechodzić przez kościół kierując się w stronę wyjścia, emocje będą z Was opadać. To dobry moment na duże uśmiechy i śmielsze oznaki radości – szczególnie już po opuszczeniu kościoła. Przy wychodzeniu z kościoła, tak jak i przy wejściu - pamiętajcie by się nie śpieszyć.
Zdjęcie grupowe najlepiej wykonać niezwłocznie po wyjściu z kościoła przed ewentualnymi życzeniami tak, aby goście nie zdążyli się rozejść. Zaletą tego, że zdjęcie jest wykonywane przed życzeniami, jest to, że wszyscy goście będą na fotografii pamiątkowej, zdjęcie wykonujemy w świetle zastanym. Po wykonaniu zdjęcia grupowego możemy spokojnie skupić się na fotografowaniu życzeń składanych Wam oraz możemy chwilę wcześniej wyjechać w stronę sali weselnej i być już tam na miejscu przed Wami, czy gośćmi weselnymi, wykonać zdjęcia pięknie udekorowanej sali i detali.
Jeśli jednak nie będzie możliwości wykonania zdjęcia przed życzeniami pod kościołem, zawsze możemy wykonać takie zdjęcie na miejscu, gdzie będzie odbywać się wesele., czy to na zewnątrz, czy też w środku (na sali). Pamiętać należy wtedy, że zdjęcia na sali są trudniejsze do wykonania ze względu na konieczność użycia lampy błyskowej.
Życzenia odbywają się pod kościołem, przed salą lub na sali weselnej.
Zadbajcie o komfort swój i Waszych gości i przemyślcie, gdzie w Waszym przypadku jest to zrobić najlepiej.
Jeżeli ślub odbędzie się o wczesnych godzinach lub jest upalny, a Wy zadecydujecie, że życzenia odbędą się pod kościołem, to warto ustawić się w zacienionym miejscu.
Warto również rozważyć przeprowadzenie życzeń na sali weselnej, będzie to wygodniejsze rozwiązanie szczególnie dla Waszych babć i dziadków. Życzenia na sali będą również dobrym rozwiązaniem jeżeli Wasz ślub odbywa się np. w październiku, gdzie temperatury potrafią być niskie, a nie wszyscy goście zaopatrzyli się w okrycia wierzchnie.
Pamiętajcie, by ustawiając się do życzeń zostawić wokół Was wolną przestrzeń, czy to przed Wami, czy za Wami. Pozwoli nam to wykonać więcej ciekawszych ujęć, na których będą widoczni Wasi goście.
Zanim zacznie się zabawa Weselna, musicie jeszcze dojechać na Waszą salę. Nie śpieszcie się! Podobnie jak przy dojeździe do kościoła, dajcie nam i gościom przybyć wcześniej pod salę Weselną. Dając nam 10 minut, możemy wtedy spokojnie wyjąć i przygotować sprzęt, rodzice będą mieli chwilę na przygotowanie się do przyjęcia Was przed drzwiami sali Weselnej, goście będą mieć szansę zebrać się i wyczekiwać Waszego przyjazdu.
O przywitaniu chlebem i solą oraz przeniesienia przez próg Panny Młodej będzie osobny akapit 🙂
Kiedy już dotrzecie pod salę Weselną, czekać na Was będą rodzice, którzy przywitają Was chlebem i solą. Pamiętajcie, by przepuścić nas przed Wami, oraz byśmy mieli trochę przestrzeni dookoła Was.
Podczas przywitania rzucacie również kieliszkami za siebie - pamiętajcie o tym, by miejsce pozwalało na ten 'gest'. Wspólne 'sprzątanie' rozbitych kieliszków urozmaici reportaż, który dla Was wykonuję 🙂
Gdy już macie za sobą przywitanie chlebem i solą - czas wejść na salę Weselną. Tradycja mówi, by Pan Młody przeniósł Pannę Młodą przez próg sali Weselnej. Nie śpieszcie się :). Pozwólcie nam wejść do środka, by uwiecznić ten moment. Jak w każdym momencie tego dnia, bądźcie uśmiechnięci, patrzcie na siebie.
Po przeniesieniu Panny Młodej przez próg, Wasi goście zostaną poczęstowani lampką szampana. Ustawcie się w centralnym punkcie sali weselnej, a Goście na przeciw Was. Prowadzący przywita Was i gości na Waszym weselu i przyjdzie czas na pierwsze sto lat. W tym momencie uśmiechajcie się, utrzymujcie wzrok z rozśpiewanymi gośćmi, możecie również 'bujać się' w rytm śpiewów 🙂
Gdy sto lat ucichnie, wypijacie swój kieliszek szampana. Możecie wykonać to tradycyjnie lub pijąc 'brudzia' - co da ciekawszy efekt na zdjęciach czy filmie. Po wypiciu szampana śmiało możecie się objąć i pocałować.
To Wasz pierwszy taniec, który najczęściej rozpoczyna zabawę weselną i ma miejsce tuż po obiedzie.
Podczas pierwszego tańca postarajcie się nie śpiewać, lecz zamiast śpiewu - warto jest spoglądać na siebie oraz w stronę swoich gości.
Jeśli podczas pierwszego tańca zostanie użyty ciężki dym, zadbajcie o to by osoba, która go puszcza, wykonała go poprawnie. Dym powinien być gęsty, 'rozlewać' się po parkiecie i sięgać maksymalnie do Waszych kolan. Omijajcie klasyczne wytwornice dymu, gdyż w tym przypadku zadymienie parkietu powoduje, że zdjęcia są mdłe i smutne.
Po odtańczeniu pierwszego tańca, można oficjalnie powiedzieć, że zabawa Weselna się rozpoczyna. Goście dołączają do Was, tworzą przysłowiowe 'kółka' i zabawa trwa aż do białego rana.
Pamiętajcie, aby znaleźć czas na zabawę w ciągu całego wesela. Jeżeli Wy nie będziecie mieli ochoty na zabawę, to Wasi goście również mogą jej nie mieć i duża część gości będzie przebywać za stołami. Pusty parkiet nie wygląda dobrze na zdjęciach :(.
Tort Weselny zazwyczaj 'wyjeżdża' ok godziny 22. W tym momencie obsługa gasi światła na sali i odpala sztuczne ognie na torcie. Warto zatem, aby na sali było ciemno, żadne kolorowe światła orkiestry/dj nie psuły klimatu. W takiej chwili postarajcie się stać możliwie blisko tortu (ale w bezpiecznej odległości), tak by światło z palących się fontann oświetlało Was, co pozwoli na wykonać ciekawych i bardzo klimatycznych zdjęć.
Gdy fajerwerki się wypalą - przychodzi czas na pierwsze krojenie tortu. Róbcie to razem, powoli, z uśmiechem na twarzy 🙂
Pamiętajcie - pierwszy kawałek tortu jest dla Was. Śmiało możecie go posmakować, a by 'test' smaku ciekawiej wyglądał na materiale, śmiało możecie 'karmić' się wzajemnie, lub jeśli jesteście bardziej szaleni - ubrudzić partnera tortem np. na nosie :).
Rodzice bardzo mocno przeżywają śluby i wesela swoich dzieci. Z tej przyczyny tradycją imprez weselnych są skierowane do nich specjalne podziękowania. Jest to jeden z najbardziej wzruszających momentów w trakcie wesela.
Przyjęło się, że podziękowania są wygłaszane jeszcze przed północą. Często towarzyszy im muzyka. Nowożeńcy dziękują zazwyczaj nie tylko za pomoc włożoną w przygotowanie uroczystości, ale także za cały trud, jaki rodzice wkładali w ich wychowanie.
Jeśli chcecie, by przygotowania były czymś więcej - wykonajcie je wcześniej - np. w domu. Podziękowania będą naturalne i prawdziwe, wykonane bez pośpiechu, w 'intymnej' atmosferze, gdzie nikt na Was nie patrzy (prócz nas).
Oczepiny dla większości Młodych Par są obowiązkowym elementem wesela. Jeśli i Wy zdecydowaliście się na ten element zabawy weselnej, fajnie było, by zabawy te były zabawne, lecz nie wypełnione wulgaryzmem i w złym guście, gdyż część Waszych gości (tych bardziej trzeźwych i 'starszych') nie weźmie w nich udziału.
Porozmawiajcie więc wcześniej z orkiestrą/dj/wodzirejem i ustalcie jakie zabawy chcecie, a czego mają unikać.
Standardowe oczepiny nie mogą obyć się bez rzucania welonu przez Pannę Młodą i muszki/krawatu przez Pana Młodego. W trakcie tej zabawy zalecamy nie tworzyć 'kółek'. Dlaczego? 'Kółka' bardzo utrudniają pracę. Nie możemy przewidzieć czy w chwili rzucania, któraś z osób nie wejdzie w kadr i zasłoni plecami Pannę Młodą czy Pana Młodego. Druga sprawa to taka, że 'kółka' nie dają wyrównanych szans dla 'łapaczy'.
Proponujemy by goście biorący udział w tym momencie zabawy stali za Wami w grupie, rzędzie, tańcząc sobie w rytm muzyki :). Mamy wtedy 'czysty plan', a goście wyrównane szansę na złapanie.
Kolejną już tradycją w trakcie oczepin jest 'zbiórka na wózek'. Zabawa polega na tym, że 'starszy' i 'starsza' siadają na krzesłach, w rękach trzymają koszyczki do których goście wrzucają datki. W zamian mogą zatańczyć z Panną Młodą lub Panem Młodym. Zabawa jest o tyle 'trudna', że taniec taki może trwać zaledwie parę sekund, gdyż kolejna osoba może Wam 'odbić' któreś z nowożeńców 🙂
Innymi proponowanymi zabawami są np.:
- 'test zgodności',
- 'konkurs tańca ślubnego',
- 'jaka to melodia',
- 'układanie wieży',
- 'taniec na gazecie'
Jeśli chcecie jeszcze bardziej urozmaicić ten moment, po zabawach na sali weselnej można wyjść na dwór, gdzie możecie zorganizować zdjęcia z zimnymi ogniami, puszczanie lampionów, fire show czy też pokaz sztucznych ogni.
Pamiętajcie również, że nasza praca kończy się właśnie po oczepinach - warto by wszystkie ważne momenty odbyły się wcześniej tak, byśmy mogli uwiecznić je na zdjęciach.
Sesję plenerową wykonujemy w dniu ślubu lub w innym dniu niż dzień ślubu.
Plener ślubny w dniu ślubu
Plener w dniu wesela powinien być wcześniej przez Was dokładnie zaplanowany, oraz ujęty w harmonogramie przyjęcia, wtedy Wasza nieobecność na sali nie będzie zauważona przez gości. Warto też w czasie Waszej nieobecności zadbać o gości i zagospodarować im częściowo czas np. podwieczorkiem czy wpisem do księgi pamiątkowej.
Czas, jaki jest nam potrzebny na zdjęcia to maksymalnie 30 minut. W tym czasie wykonywane są zdjęcia pełne emocji, uczuć. Unikamy zdjęć typowo pozowanych.
Plener ślubny w innym dniu
Sesję plenerową w innym dniu również należy wcześniej zaplanować. Najlepiej gdy będziecie mieli cały dzień wolny do realizacji takiej sesji.
Należy pamiętać, że sesja taka trwa ok. 3 godzin, nie wliczając do tego czasu dojazdów, zmiany miejsc itp., a raczej nie chcecie zerkać co chwilę za zegarek i denerwować się czy zdążymy 🙂
Miejsca na plener wybieramy wspólnie. Zawsze z miłą chęcią słuchamy Waszych propozycji na realizację sesji oraz miejsc na sesję.
Przygotowując się na sesję: bądźcie wypoczęci, zabierzcie ze sobą uśmiechy, a w czasie wykonywania sesji - zapomnijcie o naszej obecności, bądźcie naturalni, bądźcie sobą, cieszcie się, pokażcie Waszą miłość, a rezultaty będą zaskakujące i dużo lepsze niż zdjęcia pozowane 🙂